miércoles, 24 de octubre de 2018

Tots Sants

    1. Fes una comparativa de la festa de Tots Sants i la festa de Halloween. Penja imatges de cada una. Procura emprar correctament les quatre habilitats lingüístiques: Correcció, adequació, cohesió i coherència.

           Resultado de imagen de halloween


Tots els sants: És una festa tradicional catòlica dedicada al record dels avantpassats[2]que se celebra el dia 1 de novembre i que està íntimament relacionada amb la festa que se celebra l'endemà, la del Dia dels Morts o Dia dels Difunts, el 2 de novembre


Resultado de imagen para todos los santos fiesta


Halloween:  És una festivitat tradicional heretada de les celebracions d'origen celta,[cal citació] que s'ha estès ràpidament arreu del món i, en especial, pels països anglosaxons. Sol ser una festivitat nomes de paisos inglesos pero per una extranya ocasio tambè la celebram aquí.

Resultado de imagen para halloween viquipedia



martes, 23 de octubre de 2018

La màquina del temps

1. Fes un resum d'aquest text. Una nina que es compra una magdalena de llimona per els records.

 2. Què creus què vol dir amb el títol; La màquina del temps? Tornar a recordar un bonic moment.

3. Què significa per a tu el pas del temps? Una serie de records per tota la teva vida.

4. Tema del text. Una magdalena de llimona.


1:

La màquina del temps

 Però de moment només sé empaitar el passat


Imatge il·lustrativa
Eva Armisén
La meva magdalena de Proust és també i ves per on una magdalena. De llimona amb llavors de rosella. Ara la trobo massa dolça, no sé si abans ho era menys o si se m'ha amargat el gust. Però la reconec i em reconeix. Ja era a la caixa, pagant els dos bagels de canyella i panses, quan m'ha saludat com a una vella amiga. Me l'estic menjant a mossegades petites a la Shakespeare & Co, des d'una taula rodona de les dels fons.

Una lemon poppy seed muffin i una llibreria de Nova York. Un què i un on que em remouen sencera i em transporten, alehop, un quart de segle enrere. Hauria de decidir què vull fer d'ara endavant amb la vida que em queda, però de moment només sé empaitar el passat. Només sé tornar a Manhattan, atipar-me de bagels, recórrer refugis de lletra impresa, passar pel piset del carrer Seixanta i fer durar fins al mai la nostra magdalena.

No se m'acut res millor per esquivar la mort que aquest intent desesperat d'inventar la màquina del temps cada tardor.

L'enyorança

1. Fes un resum d'aquest text. Aquest text trata com enyora i no el paissatge, sobretot estar solitari.



 2. Què creus què vol dir amb el títol; Enyor i no? Que per un lloc enyora una cosa i per l'altra no vol tornar.

3. Què és per a tu l'enyor? Recordar alguna cosa que no el tens ara mateix a la teva vida.

4. Si ara et demanàs que explicassis alguna cosa que enyores, quina seria? La meva abuela, perque que se t'envalli una persona a la que vols es lo pitjor que pot passar.







Enyoro i no

 Escrivia paraules lliures en un paper menut, que se’m morien abans de tornar a casa


Foto: Artem Bali

Enyoro i no el camí de còdols, la tremolor de les branques dels pins del jardí, la xemeneia que vam fer instal·lar ara que arribaria el fred humit d’allà baix i el vent de dalt. Enyoro i no anar a plegar pinyes de l’arbre gros del meu veí i explicar-li coses. Enyoro i no la boira de l’hivern i els colors de la tardor d’aquella terra que sempre ha estat la meua. Enyoro i no quan em quedava sola i la casa i les flors se m’obrien ufanoses que balléssim un vals.

Ho enyoro i no. Els racons del camí vora el mar que vaig descobrir i eren només meus i els silencis. I buscava espais amagats entre les roques banyades, amb tots els angles morts i m’hi quedava una estona, com no existint, com enllà del temps. Enyoro i no aquella solitud que era una solitud amiga.

Deia que marxava a córrer per camins de grava inútila i en canvi, m’asseia sota la dignitat d’una figuera seca arrelada en un lloc equivocat, en terra d’aigua salada, per això no feia figues. Fantasiejava, llavors, i escrivia paraules lliures en un paper menut, que se’m morien abans de tornar a casa, entre un pensament de seny i un ai d’excitació. No sé què feia. Buscava una cambra pròpia entre les pedres del mar. M’aturava a mirar com eren dures les fulles d’atzavara i els baladres prepotents, no tan verinosos com allò que teníem muntat nosaltres.

I ho enyoro i no, quedar-me a soles al tard escrivint vora aquella finestra gegant que saludava els nostres pins durant aquells mesos de tardor-hivern, vora la xemeneia que xisclava pinyes i em parlava més amorosa que ningú.

Ho enyoro i no, perquè només enyoro un paisatge que sempre ha estat meu i seu no, i la solitud d’aquells dies, beneïda solitud, sempre tan tristament menyspreada. Per això tot allò ho enyoro i no. Perquè m'ho vaig emportar, perquè aquella solitud rosada és només meua i aquell paisatge soc jo.

Nietzsche

1. Cerca informació sobre qui era Nietzsche i escriu les coses més rellevants de la seva vida al teu blog amb imatges de la seva persona.

Considerat actualment com un dels més influents en el pensament del segle XXVa fer una crítica exhaustiva de la cultura, la religió i la filosofia occidental, mitjançant la reconstrucció dels conceptes que les integren, basant-se en l'anàlisi de les actituds morals (positives i negatives) cap a la vida. Aquest treball va afectar profundament generacions posteriors de teòlegs, filòsofs, psicòlegs, poetesnovel·listes i dramaturgs.


2. Llegeix aquestes catorze reflexions que va fer, les penges al teu blog amb una explicació breu (amb les teves paraules) davall de cada una.
 

3. Amb quina reflexió et sents més identificat? Explica el per què.


Friedrich Wilhelm Nietzsche va néixer a Röcken (Alemanya) el 15 d'octubre del 1844, i va morir a Weimar (Alemanya) el 25 d'agost del 1900. Recordem el filòsof llegint-ne 14 reflexions.
 
 14. Tenir fe vol dir no voler saber la veritat. Per exemple creure en Deu.


Foto: Wikipèdia


1. Tot el que es fa per amor es fa més enllà del bé i del mal. 
Cuan es fa algo per amor, no penses en els resultats.

2. Ser independent és cosa d'una petita minoria i és el privilegi dels forts. 
Lluitar per algo que vols i tenir-ho per fer-ho. 

3. El qui té un per què viure pot plantar cara a qualsevol com.
Si tens una manera de viure pots decidir lo que fer.
 
4. El destí dels éssers humans està fet de moments feliços, que a tota la vida n'hi ha, però no d'èpoques felices.
No sempre la vida sera felis, hi haura moments.
 
5. Qui lluita contra els monstres ha de vigilar que no es converteixi en un d'ells.
No convertirte en lo que no vols.
 
6. La mentida més comuna és aquella amb què un s'enganya a ell mateix.
No fer-te passar per lo que no ets.
 
7. Tota convicció és una presó. 
No enganxarse a res.

8. La potència intel·lectual d'un home es mesura per la dosi d'humor que és capaç d'utilitzar. 
No fer-se el tonto.
9. Només qui construeix el futur té dret a jutjar el passat.
Has de cambiar les males costums amb el temps.

10. El món real és molt més petit que el món de la imaginació.
En el mon real es imposible fer lo mateix que amb la imaginacio.
 
11. El pensador sap considerar les coses més senzilles del que són.
Els pensadors no se compliquen la vida.
 
12. La guerra torna estúpid el guanyador i rancorós el vençut. 
 La guerra no duu a ningun lloc.

13. El valor d'un home es mesura per la quantitat de soledat que pot suportar. 
 Millor esta acompanyat.

14. Tenir fe vol dir no voler saber la veritat.
Tenir alguna cosa en la que pensar per sentirte protegit.
 
 
 

martes, 16 de octubre de 2018

EXERCICIS SOBRE LES PROPIETATS DEL TEXT

EXERCICIS SOBRE LES PROPIETATS DEL TEXT


  1. Un dels documents que més sovint hem de redactar és la carta. A continuació teniu els elements d'una carta formal desordenats. Ordeneu-los:

Paràgraf d'introducció, comiat, data, paràgraf de conclusió, dades emissor, dades del destinatari, salutació, signatura, paràgraf exposició.


1.data  6. paràgraf de conclusió
2.dades del destinatari  7.dades emissor
3.salutació  8.comiat
4.paràgraf d'introducció  9.signatura
5.paràgraf exposició  

2.Aquesta carta ha estat escrita sense tenir en compte cap disposició formal. Torneu-la a escriure i situeu cada cosa al lloc adient.

Jaume Rodríguez Garcia Girona,15 4t 2a 08004 Barcelona

Casa de Cultura Balmes,8-10, 08004 Barcelona

Senyors, Us escric per demanar-vos si heu trobat un estoig a la sala d'actes de la vostra entitat .
Dimarts 19 de juny vaig assistir a la conferència sobre les cultures mediterrànies que es va fer en el vostre centre i crec que és possible que me l'hi descuidés.

 L'he buscat pertot arreu i no l'he trobat enlloc. L'estoig és de cuir i conté una ploma d'or amb el meu nom gravat, i altres estris poc valuosos: un llapis, una goma d'esborrar, un bolígraf, etc.Us agraeixo per endavant la vostra col·laboració i us saludo atentament. 

Us demano que, si hi és, m'ho feu saber com més aviat millor. 

El meu telèfon és 93 444 44 44.

 Jaume Rodríguez, 23 de juny de 2008



3. En aquestes frases hi ha paraules i expressions que pertanyen a un registre no estàndard. Identifiqueu-les i torneu-les a escriure en un registre estàndard.

La Maria no xerra malament de ningú: així sempre queda bé amb tothom

Sempre té de demanar dobers als pares per sortir.

Es va omplir de bombons

Estudia sempre, menys els dies de festa.

Treballa molt, però no en fa ni cinc

Penso; perque existeixo

No hi ha les condicions per aconseguir-ho; almenys ho intentarem


Stop a la violència de gènere. Tolerància zero

Stop a la violència de gènere. Tolerància zero



El 25 de novembre, hem celebrat el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència envers les dones / Día Internacional de la Eliminación de la Violencia contra la Mujer. És una data que cal recordar, que cal celebrar junts, homes i dones, per eradicar definitivament aquesta violència, psicològica i física, que pateixen moltíssimes dones arreu del món, també en el nostre país.


 Al masclisme criminal
(Pura Peris)
(No m’ofegues, deixa'm viure)
Respire
Per què et moleste?
Visc
t’he de demanar permís?
Si m’aparte del teu pas
Per què em maltractes?
Pense i m’expresse
Per què em malinterpretes?
Camine,
Per què em poses pedres en el camí?

Fa temps que vaig decidir
que la vida no és vida
si has de transitar per ella
a cada pas demanant permís.

No puc evitar-ho, respire,
camine, opine, gaudisc dels amics,
No m’ofegues, deixa'm viure
no vull ser una titella
de la que altres tiren dels fils
ni sóc una diana
on altres practiquen el tir.

(del poemari Ones sobre la mar, premiat al XXI Premis 9’Octubre 2013, Ajuntament Sant Vicent del Raspeig,)


Maltracte
(Pura Peris)

Flor desfullada
per por i punys marcada
pensa't, no calles!
(de Tasts de vida, ed. Germania 2014)


Il·lustracions d'Alex Rodriguez

1. Tema de cada un dels poemes. Al maclisme criminal: El tema principal es que a alguns paisos has de pedir a l'home a veure si pots sortir de ca teva.
Maltracte: Per por no diu res a ningú.
2. Fes-ne un resum.
El poema redacta unes frases on surt lo mes destacat que l'home no li deixa sortir de ca seva i te maltracte de genere.
3. Coneixes algun cas real? Explica'l. Si, si mires les noticies cada dia, surten casos d'aquest on nomès a Espanya ja han mort mes de 40 dones per maltracte de genere.
4. Quin maltracte creus que és pitjor el físic o el psíquic? Per què?
Tots dos son molt magres, un et fa mal i et pots arribar a morir i l'altra et fa sentir que ets la pitjor persona i pot arribar a un punt de suicidarse.


Que canten los niños

1. Defineix amb una frase el tema d'aquest poema. Alzau la veu.

2. Quin missatge vol transmetre. Vol transmetre la pau.

3. Fes-ne un resum. Tots els nins que cantin i alcin la veu per dir que tot el mon sigui igual, fent que aquells que no poden dir res, ajudar-lis.
Escoltem com els xiquets i xiquetes ens canten per la pau -il. Cristian Blanxer-



Que canten los niños
(José Luis Perales)

Que canten los niños, que alcen la voz,
que hagan al mundo escuchar,
que unan sus voces y lleguen al sol,
en ellos está la verdad.

Que canten los niños que viven en paz,
y aquellos que sufren dolor,
que canten por esos que no cantarán
porque han apagado su voz.

Yo canto para que me dejen vivir,
yo canto para que sonría mamá,
yo canto porque sea el cielo azul,
y yo para que no me ensucien el mar.

Yo canto para los que no tienen pan,
yo canto para que respeten la flor,
yo canto porque el mundo sea feliz,
yo canto para no escuchar el cañón.

Que canten los niños, que alcen la voz,
que hagan al mundo escuchar,
que unan sus voces y lleguen al sol,
en ellos está la verdad.

Que canten los niños que viven en paz,
y aquellos que sufren dolor,
que canten por esos que no cantarán
porque han apagado su voz.

Yo canto porque que sea verde el jardín,
y yo para que no me apaguen el sol
yo canto por el que no sabe escribir,
y yo por el que escribe versos de amor.

Yo canto para que se escuche mi voz,
y yo para ver si les hago pensar,
yo canto porque quiero un mundo feliz,
y yo por si alguien me quiere escuchar.

Que canten los niños, que alcen la voz,
que hagan al mundo escuchar,
que unan sus voces y lleguen al sol,
en ellos está la verdad.

Que canten los niños que viven en paz,
y aquellos que sufren dolor,
que canten por esos que no cantarán
porque han apagado su voz.

Que canten los niños, que alcen la voz,
que hagan al mundo escuchar,
que unan sus voces y lleguen al sol,
en ellos está la verdad.

Que canten los niños que viven en paz,
y aquellos que sufren dolor,
que canten por esos que no cantarán
porque han apagado su voz.